Eesti tervishoiusüsteemi rahastamine on ajale jalgu jäänud

Kvaliteetne tervishoid on eduka majanduse üks alustalasid. Kui see hoiab Eesti inimesed võimalikult tervena ja pikendab nende tervena elada jäänud aastaid ning oodatavat eluiga, siis aitab see parandada ja hoida ühiskonna kõige olulisemat osa, inimkapitali.

Kuigi Eesti inimesed on pidanud tervishoiuteenuseid kvaliteetseks, ollakse kahjuks üha vähem rahul arstiabi kättesaadavusega. Eelmisel aastal polnud meie tervishoiusüsteemiga rahul lausa pooled inimestest. Tervishoiusüsteem on alarahastatud ning arste ja õdesid ei ole piisavalt. Samas on tervis käesoleva aasta riigieelarve kuludes 2,5 miljardi euroga suuruselt teine valdkond.

Eesti ühiskonna ootused ei sobitu meie madala maksukoormusega.

Kui me paneme Eesti avaliku sektori tervishoiukulud suhtesse SKP-ga, siis on need Euroopa Liidu (EL) keskmisest tunduvalt väiksemad. Osaliselt on selle põhjuseks meie võrdlemisi madal maksukoormus (sel aastal ligi 34% SKP-st). Kui näiteks Eesti maksukoormus oleks EL keskmisega samal tasemel, tähendaks see meile 2,7 miljardit täiendavat maksutulu. Soome maksukoormuse juures oleks see aga lisaks 3,5 miljardit eurot. See on muidugi eeldusel, et maksukoormuse tõstmine majanduskasvule pidurit ei tõmba. Samas „konkureerib“ tervishoid muude valdkondadega, mis samuti lisaraha vajavad – riigikaitsega, haridusega, kliimaeesmärkide täitmisega, pensionisüsteemiga, aga ka paljude muudega. Tööealise elanikkonna osakaal rahvastikus pikemas ettevaates väheneb ehk siis, üldisesse maksutulusse annab oma osa üha vähem tööturul olevaid inimesi. Selleks, et tööealise elanikkonna vähenemist kasvõi osaliselt kompenseerida, peaks ettevõtete tootlikkus tugeva tõusu tegema.

Kas kõiki avalikke teenuseid peaks aga rahastama üldise maksukoormuse tõstmisega ehk kogu majandust – ettevõtteid, inimesi ja ka riiki – selleks kaasates? Või peaks inimene, kes näiteks tervishoiuteenust vajab, ise rohkem panustama? Eesti inimeste omaosalus tervishoius on juba niigi suur. Kui Eesti tervishoiukulutuste osakaal SKP-st on allpool EL keskmist, siis meie inimeste omaosalus on Tervise Arengu Instituudi andmetel suurem, kui EL-s keskmiselt ja ka suurem WHO soovitatust. Seega, ainult inimeste omaosaluse tõstmisega ei saa lahendada Eesti tervishoiusüsteemi alarahastuse probleemi. Seda enam, et Eesti valdavalt proportsionaalse maksusüsteemiga, mis on paljuski regressiivse iseloomuga, tasuvad madalama sissetulekuga inimesed maksudena suurema osakaalu oma sisstulekust, kui kõrgema sissetulekuga inimesed. Eraldi teema on see, kas kõik inimesed peavad saama ühesugust tervishoiuteenust.

TM
Tõnu Mertsina Pangandus

Idee täiendused

Click to initialize TinyMCE

Viimati lisatud ideed

  • Toetab 1
  • Ei usu ideesse 0

Panustada teadusesse

Püüame ühiselt aru saada haiguste patogeneesist. Siis saab ka kõige õigemaid ravimeetodeid kasutusele võtta. Lisaks analüüsime oma andmeid ning teeme teadmiste mitte emotsioonide põhiseid otsuseid.
  • Toetab 1
  • Ei usu ideesse 0

Sms lähenevast arstiajast teavitamiseks.

Kui olen broneerinud arstiaja, siis päev enne seda võiks tulla sõnum arstiaja meeldetuletusega. Sõnumile tuleks vastata "jah" kui soovin tulla või kui sõnumi saatmine on keeruline, siis on võimalik helistada sõnumis olevale numbrile. Numbrile vajutades avaneb see kohe helistamise aknas. See aitaks vähendada tühje arstiaegu, kui patsient on unustanud vastuvõtule tulla.
  • Toetab 0
  • Ei usu ideesse 0

Kokkuhoid?

1. Tugev esmatasand( ei tohi rahale mõelda,tugev arstieetika)
2. Haiglad rahaahnuses teevad mõttetuid uuringuid ja proove.
3. Kulutõhusus pole seda sageli.
Raha on olemas,kokkuhoiuga seda juurde ei saa,mõistusega küll.
Kõik ideed